Recept voor Rainbow Cake

Vrijdag had ik zin om een taart te maken voor zaterdag. Zaterdag had ik namelijk mijn housewarm party. Ik wilde al heel lang eens een rainbow cake proberen. Op de blog van Sarah kwam ik het recept tegen en toen ben ik na wat boodschappen gedaan te hebben meteen aan de slag gegaan! Hieronder het recept zodat je het zelf ook eens kunt proberen en het is echt niet moeilijk!

(neem de waarden van de ingrediënten met een korreltje zout> ze zijn omgerekend, maar probeer er zoveel mogelijk in de buurt te blijven)
Benodigdheden+ Ingrediënten voor het deeg van 1 complete rainbow cake van 6 lagen (dus niet alles x6 doen!)
- 226g boter, kamertemperatuur
- 426g suiker, (fijne) kristalsuiker
- 5 eiwitten, kamertemperatuur (geen eigeel, dan wordt het deeg lichtelijk oranje en komen de kleuren later minder goed tot hun recht)
- 2 theelepels vanille- essence
- 426g bloem
- 1 zakje bakpoeder (in schap supermarkt, 1 zakje is voor ongeveer 500g bloem)
- snufje zout
- 355 ml melk, verwarmd in magnetron (30s) zodat deze op kamertemperatuur komt
- 6 kleuren GEL voedselkleurstof, naar keuze (ik had paars, blauw, groen, geel, oranje en rood)

Bereidngswijze:
1. Weeg je kom, waar het uiteindelijk het mengsel in maakt, wanneer hij leeg is. Dit klinkt raar maar dat is echt nodig!

2. Verwarm je oven voor op 200°C. Neem twee springvormen (of hoeveel er in je oven passen), bedek de bodem met bakpapier (< stuk bakpapier op de bodem leggen en vastklemmen met de rand van je springvorm. Overige randjes afknippen). Je hoeft alleen de bodem te bedekken.

3. Zeef de bloem, het bakpoeder en het zout in een kom. Zet dit apart.

4. Mix de suiker en boter tot een romig geheel, kan even duren. Voeg dan beetje bij beetje de eiwitten toe, terwijl je mixt. Voeg de vanille- essence toe en mix het deeg tot het 1 substantie heeft.

5. Voeg nu de helft van het droge deel en de helft van de melk toe. Mix dit tot 1 geheel en voeg vervolgens de andere helften toe, mix weer tot een geheel.

6. Weeg nu je kom nog een keer, met het deeg erin. Trek daar het gewicht van je kom vanaf en dan heb je het gewicht van je deeg. Dit dit aantal door 6 en dan weet je hoeveel gram van het deeg in elke springvorm moet. (Stel: Je kom is 430g, je kom+ deeg weegt 2002g. Dan weegt je deeg (2002- 430= 1572) 1572 g. Dit deel je weer door 6 en dan weet je dat in elke springvorm (1572/6= 262) 262g deeg moet)

7. Weeg nu in een nieuwe kom 1 deel van de deeg af. Kleur dit naar wens. Schep dan je deeg in je springvorm en verdeel het gelijkmatig.(Ik kleurde dus 2 "delen" deeg en deed deze gelijktijdig in de oven)

8. Doe je "ready to be" bodems in de oven voor zo'n 15 à 20 minuten. Houdt ze in de gaten, iedere oven is weer anders.

9. Wanneer ze klaar zijn prik je nog even met een satéprikker of je bodems gaar zijn. Komt je satéprikker droog uit je bodems, dan zijn ze klaar.

10. Voor het geval er geen 6 springvormen in je oven passen en/ of je geen 6 springvormen hebt: Laat de springvorm en je bodem een beetje afkoelen. Snijdt de bodem eventueel los van de rand en haal je bodem (met bakpapier eraan!) uit de springvorm. Was je springvorm af, bekleed hem opnieuw en gebruik 'm voor de volgende bodems.

11. Wanneer al je lagen klaar zijn moet je ze goed af laten koelen. Ik heb ze een paar uurtjes in de koelkast laten staan voordat ik de taart helemaal af ging maken.

Vulling en bekleding
Ingrediënten:
- 250 g poedersuiker
- 250 g boter
- aarbeienjam :)
- icing poeder
- Marsepein en uitsteekvormpjes
- sprinkles


Bereidingswijze:
1. Maak de botercreme. Mix je boter zacht totdat hij een beetje witter/ wittig is geworden.

2. Voeg dan beetje bij beetje de poedersuiker toe en mix tot 1 geheel.

Bekleden:
1. Leg je taart op een bord of taartplateau.

2. Neem de eerste bodem, keer hem om, en leg 'm met de "niet met bakpapier beklede kant op je bord of plateau. Pel voorzichtig je bakpapier van de bodem.

3. Besmeer je eerste bodem met jam OF botercreme.

4. Keer dan je 2e bodem om op de besmeerde 1e bodem, pel weder het bakpapier voorzichtig van de bodem af.

5. Besmeer deze bodem weer met jam OF botercreme.

6. Herhaal dit tot al je bodems op zijn.

7. Besmeer nu de gehele taart met icing. Deze heb ik in een cake shop gekocht en hoefde er alleen maar water doorheen te doen en te mixen.

8. Maak een werkvlak vrij en bestuif deze licht met poedersuiker.

9. Rol je marsepein uit en gebruik uitsteekvormpjes om er leuke figuurtjes uit te halen.

10. Leg de eventuele letters en andere vormpjes van marsepein nu op de icing van de taart.

11. Druk rondom de hele rand van de taart vrolijk gekleurde sprinkles!

Het recept is niet lastig, het duurt alleen lang om te maken als je een heel klein oventje hebt (zoals ik) waar maar 1 springvorm in past. Daardoor moest het wel 6 keer in de oven en anders natuurlijk maar 3 keer of nog minder. Ik ben best wel trots op de taart, omdat dit de eerste keer was dat ik alleen een taart heb gemaakt. En het was erg leuk om de reacties van de visite te zien, omdat zij niet wisten hoe de binnenkant van de taart eruit zou zien!

Het is wel echt een caloriebom, vooral met de icing. Je zou hem natuurlijk ook met marsepein kunnen bekleden. Hieronder de foto's!







Reacties

  1. Hij ziet er wel heel kleurrijk uit in ieder geval.... En hij zal ook vast heel lekker gesmaakt hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een vrolijke taart! Die zal van je feest zeker een topper hebben gemaakt.
    Leuk dat je dit recept met ons wil delen: ik denk dat ik daar wel iets mee kan..
    (Binnenkort "high tea" partijtje van mijn oudste dochter!)

    Groetjes Soesa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ooooooh wat geweldig !!!
    Ook ik doe binnenkort een high tea, dusse.... ik denk dat dit erg leuk is dan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een gezellige taart heb je gemaakt hartstikke leuk.
    Gr Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey ik wist helemaal niet dat je je housewarming had :(!! Maar wat een gave cake lies, heb ik weer gemist ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waar heb je de voedselkleurstoffen vandaan ? (:

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uhm bij een cupcake winkeltje hier in Hilversum Je kunt ze ook bij oldenhof kopen en tegenwoordig bij de Pipoos. Maar ook bijvoorbeeld op internet bij deleukstetaarten.nl Ik weet niet of je zelf zo een winkeltje in de buurt hebt namelijk.

      Verwijderen
  7. Leeuk! Mag ik vragen hoeveel je geld je kwijt was aan de benodigdheden?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hoelang moeten alle delen in de oven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heej het staat in het recept zo'n 15 a 20 minuten maar houd ze maar wel goed in de gaten, dat het niet aan kan branden!

      Verwijderen
  9. Hoihoi,

    Hoe groot is de springvorm die je hebt gebruikt? Ik ga hem as zondag maken (nou ja test versie) en ben benieuwd voor welk formaat dit is.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb hem inmiddels al eventjes geleden gemaakt, zelf alleen met botercrème ertussen en rolfondant erover. De rolfondant maakt de taart nog lekkerder voor de echte zoetekauw ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts